Naprawa skrzynki antenowej ICOM IC-746

 

 Poniżej znajduje się opis samodzielnej naprawy silnika skrzynki antenowej IC-746 - dla ludzi którzy nie boją się dłubania w mechanizmach precyzyjnych, mają godzinę czasu i kilka kropli kleju.


 Jeżeli w czasie pracy skrzynki z transceivera wydobywają się odgłosy mechanicznych zgrzytów, skrobania, charakterystycznego tarcia a skrzynka ma duże trudności lub nie może się zestroić to polecam samodzielne naprawienie silnika krokowego z wbudowaną przekładnią, w którym prawdopodobnie odłamał się kawałek piasty utrzymujący magnes rotora. W celu dokonania takiej naprawy należy:

  • Otworzyć górną pokrywę, i odkręcić górną blachę ekranującą.
  • Włączyć radio i wymusić pracę skrzynki, np. zmieniając pasma albo wciskając "Tuner na ponad 1sek" i obserwować sprzęgiełka napędów kondensatorów, widoczne od przodu pod płytką z reflektometrami i przekaźnikami
    wyjść antenowych. Jeżeli któryś z dwóch silników nie kręci kondensatorem wcale albo wyraźnie szarpie i przeskakuje nie ominie nas dalsze rozkręcanie.
  • Odlutować i wykręcić gniazda antenowe KF, powyciągać wszystkie wtyczki.
  • Zdemontować górną płytkę z elektroniką.
  • Zdemontować blachę ekranującą skrzynkę.
  • Wymontować płytkę skrzynki antenowej.
  • Kluczem imbusowym 1,5mm odkręcić sprzęgło wadliwego silnika (2 śrubki).
  • Zdjąć silnik, i dalej będzie najtrudniejsze...
  • Ostrym szpicem odgiąć 4 zagniecenia w tylnej pokrywy silnika.
  • Wyjąć, podważając równomiernie tylną pokrywę (nic nie zgubić ze środka). W środku powinny być 3 podwójne zębatki przekładni, wirnik magnetyczny z zębatką i zębatka odbiorcza na osi wyjściowej.
    Należy zapamiętać budowę przekładni, aby nie mieć problemów z powkładaniem kół zębatych na miejsce, następnie wszystkie zdjąć z osi i bardzo uważnie sprawdzić stan zębów, jeśli zęby są połamane lub starte, to raczej nic się nie da już zrobić, chyba ze ktoś ma tokarza precyzyjnego który się podejmie dorobić. Najlepiej przed demontażem zrobić sobie rysunek lub zdjęcia, można też skorzystać z moich zdjęć umieszczonych poniżej.
  • Głównym celem rozbierania silnika jest sprawdzenie, czy wirnik jest w całości, najczęściej to on ulega uszkodzeniu, które polega na tym, iz pęka mocowanie magnesu do osi, i magnes kręci się sam, pocierając o nabiegunniki a bębenek z trybem stoją w miejscu lub szarpią, ponieważ dolna tarcza bębenka i magnes mają po trzy wpusty.
  • Jeśli tak się stało, należy połamane części bębenka i magnes odtłuścić, np izopropanolem, zwykłym alkoholem lub najlepiej specjalnym zmywaczem do smarów, następnie delikatnie acetonem. później skleić, najlepiej bębenek zmatowić i skleić z magnesem dobrym szybkowiążącym klejem.
  • Po zaschnięciu kleju, oczyścić wirnik z ew. resztek kleju, aby nie było ryzyka ocierania o nabiegunniki cewek stojana (jest tam bardzo mała szczelina).
  • Włożyć wirnik, docisnąć go lekko na osi, sprawdzając, czy działa sprężynka dociskowa.
  • Włożyć 3 zębatki w zapamiętanej uprzednio pozycji i kolejności oraz oś odbiorczą napędu.
  • Wcisnąć na miejsce pokrywkę, uważając na trzy osie, aby trafiły w otwory  pokrywce, sprawdzić, czy jeśli pokręci się osią odbiorczą (spory opór) to daje się doprowadzić do rozkręcenia wirnika należy to zrobić z wyczuciem, żeby nie zmielić przekładni.
  • Zacisnąć zaczepy na pokrywce przy użyciu ostrego wkrętaka (niestety, wymagana jest dość duża siła i precyzja, co nie idzie w parze).
  • Na oś silnika założyć ogranicznik obrotu, kondensator ręcznie ustawić do odpowiedniej pozycji i założyć silnik na miejsce.
  • Dociskając silnik zakręcić sprzęgło na dwie śruby imbusowe, potem poskładać skrzynkę antenową, założyć blachę, drugą płytkę, przylutować i wkręcić gniazda antenowe i powkładać wszystkie wtyczki.
  • Uruchomić radio i próbować dostrajać się np. do sztucznego obciążenia obserwując, czy oba silniki obracają rotorami kondensatorów - powinno wszystko dobrze działać.
  • Jeśli nie uda się w ten sposób zregenerować silnika to trzeba szukać nowego silniczka z przekładnią oryginalnie jest to MP28GA produkcji Mitsubishi Electric & Electronics USA.

Odlutowujemy gn...
Odlutowujemy gniazda antenowe Odlutowujemy gniazda antenowe
Demontujemy pły...
Demontujemy płytkę skrzynki antenowej Demontujemy płytkę skrzynki antenowej
Imbusem 1,5mm o...
Imbusem 1,5mm odkręcamy dwie zagłębione w sprzegle śruby od strony wadliwego silnika Imbusem 1,5mm odkręcamy dwie zagłębione w sprzegle śruby od strony wadliwego silnika
Oznaczamy flama...
Oznaczamy flamasterm pozycję wałka napędowego i ogranicznika kąta obrotu Oznaczamy flamasterm pozycję wałka napędowego i ogranicznika kąta obrotu
I w jakiej kole...
I w jakiej kolejności da się z niej wyjmować elementy I w jakiej kolejności da się z niej wyjmować elementy
Na końcu wyjmuj...
Na końcu wyjmujemy piastę wirnika, wraz z magnesem - widać, że magnes nie trzyma się piasty Na końcu wyjmujemy piastę wirnika, wraz z magnesem - widać, że magnes nie trzyma się piasty
Najpierw myjemy...
Najpierw myjemy wszystko z resztek smaru Najpierw myjemy wszystko z resztek smaru
Odtłuszczone el...
Odtłuszczone elemnty wirnika - widać wielowpust na magnesie i piaście Odtłuszczone elemnty wirnika - widać wielowpust na magnesie i piaście
Do naprawy wyst...
Do naprawy wystarczą 3 krople kleju Do naprawy wystarczą 3 krople kleju
Po kilkunastu m...
Po kilkunastu minutach montujemy wirnik i koła zebate na swoich miejscach Po kilkunastu minutach montujemy wirnik i koła zebate na swoich miejscach
Kolejny trybik....
Kolejny trybik... Kolejny trybik...
I.. gotowe - wy...
I.. gotowe - wystarczy teraz zamontowac silnik na swoim miejscu i złożyć radio I.. gotowe - wystarczy teraz zamontowac silnik na swoim miejscu i złożyć radio

 

 Naprawiłem w ten sposób już pięć sztuk silników w radiach tej serii i wszystkie do dziś działają.


73! de Michał, SP2XDM


Logo PZK h15 200dpi

Ruch Obywatelski Miłośników Broni